302

... اضطراب، همچنان که هر روان‌پزشک گران‌قیمتی به‌تان خواهد گفت، حاصل افسردگی است؛ اما افسردگی، همچنان که همان روان‌پزشک در جلسه‌ی دوم و بعد دریافت حق‌ویزیت بعدی آگاه‌تان خواهد کرد، حاصل اضطراب است. تمام بعدازظهر را در این چرخه‌ی اضطراب که با افسردگی آمیخت، نشستم و زل زدم ...!


تابوت‌های دست‌ساز / ترومن کاپوتی / مترجم: بهرنگ رجبی


پ.ن:کلی دنبال پی دی اف کتابش گشتم ولی پیدا نشد:(

301

چهارشنبه

27آبان 94



~ تو آشپزخونه بودم،به اسرین که داشت از در کتری به عنوان شعله پخش کن استفاده می کرد خیره شده بودم و صدا تو سرم می پیچید:


بیا بی تو من از این زندگی سیرم

نمی دونی دارم این گوشه میمیرم

بیا یادم بده پرواز و با دستات

دلم با رفتنت دنیاشو از دست داد


برگشتم و از دختر پرسیدم:کی خونده؟

با لبخند گفت :مسیح و آرش ای پی:)

و من متعجب از اینکه مسیح کی خواننده شد رفتم که صدایی رو که تا تهِ تهِ احساساتم رفته بود دانلود کنم.

همیشه به خاطر اینکه خواننده های جدید رو نمی شناسم و ازشون خوشم نمیاد توسط خواهر گرام به سخره گرفته میشم ولی باز موقع رفتن به سایتای موزیک ترجیح میدم برم سراغ اسمای آشنای چندساله...سرم درد میگیره از این همه خواننده با اسمای عجیب غریب،ژستای عجیب غریب تر...مگه اینکه یه آهنگ رو از قبل بشنوم مثل همین آهنگه.

فقط اینجا یه سوال برام پیش اومده:

الان مگه این آهنگو دو نفر نخوندن،پس چرا همشو یکیشون می خونه؟یا هردو می خونن من نمی تونم تشخیص بدم؟:|جریان چیه الآن؟


~ این روزا دارم"داستان غیب شدن فیل" رو از "هاروکی موراکی" می خونم،خیلی وقت بود که اسمشو می شنیدم و دوس داشتم چیزی ازش بخونم.جالب نوشته!واقعا کنجکاوم بدونم فیله چطوری غیب شده!


~ در تلگرام در یک کانالی عضو شدم تحت عنوان کتابخانه آزاد!freebook!خیلی خوبه بخصوص تیکه هایی که از کتابها میزاره:)

300

سه شنبه

26.8.94



داشتم وبلاگ گردی می کردم!از وقتی که گوشی ام را ریست کرده بودم،نشده بود بنشینم و دانه دانه وبلاگ های پوشه ی "خواندنی ها" را باز کنم و تا آخرین یادداشتی که خوانده بودم را بخوانم!

بعد گذرم به هفتگ افتاد!

راستش را بخواهی از وقتی که نویسنده های مورد علاقه ام از آنجا رفتند دیگر خیلی میل به خواندنش ندارم...تولدش بوده همین یکی دو روز پیش...بعد به تولد تو فکر کردم...یادم نیامد کی بود،فقط یادم هست روزی از روزهای بهمن بود...

بعد یادم رفت به روزی که خانه عوض کردیم...یادت هست؟

حس می کردم زندگی ام دارد عوض می شود، یادت هست؟

وسط بیابان ایستاده بودیم به تماشا و من دیده بودم!ابرهارا دیده بودم که داشتند به سمت ما می آمدند، دستم را دراز کرده بودم و گفته بودم به زودی باران می بارد...باران...باران...

و باران آمده بود...ولی آنقدر که هرآنچه که از ما باقی مانده بود را هم باخود برده بود و ما... هیچ وقت نرسیدیم...در خیالی از رفتن گم شدیم و نفهمیدیم کی همراه خاک و خاشاک بیابان،باران ماراهم با خود شست،باخود برد...

299:یادش به خیر،بهشت

پیش نوشت:طولانی اما زیبا:)

حکایت ما

....و چون وحشت آدم هیچ کم نمی شد و با کس انس نمی گرفت ، هم از

جنس او حوا را بیافرید و در کنار او نهاد ، تا با جنس خویش

انس گیرد . " ‌و جعل منها زوجها لیسکن الیها "

فخر الدین رازی - مرصاد العباد . در بدایت خلقت قالب انسان

 

 

.

انگار همین دیروز بود

که پروردگارناگهان

با یک اردنگی ملکوتی

شیطان را از دروازه ی بهشت بیرون انداختند .

راستش حواس من و حوا دربست

به رقص ساقه های طلایی گندم بود وُ

نفهمیدیم دعوا بر سر چه

و پروردگار ناگهان چرا

از کوره در رفتند .

ایشان را هرگز آن چنان

غضبناک ندیده بودیم

از شما چه پنهان آن خشم برق آسا

چشم زهر جانانه ای هم از ما گرفت

و پنهانکاری معصومانه ی ما نیز

از همانجا آغاز شد .

***

تازه با هم آشنا شده بودیم

من تا چشم های حوا را ندیده بودم

نمی دانستم آسمان زیباست

و سر انگشتانم هنوزبر پوست مرطوبش نلغزیده بود

که بدانم از کنار هیچ گلی تا ابد

بی اعتنا نخواهم گذشت

هنوز عکس رخش در آیینه یهیچ جامی نیفتاده *

و انحنای کمرگاهش را هیچ شاعری

در نور لرزان شمع هابه نستعلیق نسروده بود .

باب آشنایی ما را پروردگارخودشان گشوده بودند

و نام هایمان را نیز با وسواس بسیار

خودشان انتخاب کردند

و کنار تاریخ تولدمان

در بدرقه ی نخستین جلد از کتابشان

مرقوم فرمودند .

اگر نامگذاری به ما واگذار شده بود

بی شک (عزیز و نگار ) را ترجیح می دادیم .

در آن لحظه اماتمام فکر و ذکرمان

ترخیص از حضور پروردگار بود

و صدای ضربان قلبمان

که مثل طبلی در گوشمان می پیچید

نگذاشت بشنویم

آخرین فرمایشات ملکوتی را

حوا فقط واژه ی ( گندم ) را شنیده بود

و من کلام ( عقوبت ) را .

***

در تنهایی بود که پی بردیم

چقدر تنهاو بی کس و کاریم

نه جگر گوشه ای

نه دوستی

نه همدمی

نه خویشاوندی که کوتاه کند

جمعه های طاقت فرسایمان را .

همسایگان ما در بهشت

پرندگان خوش خط و خالی بودند

که زبان آهنگینشان را نمی فهمیدیم

و حیوانات زبان بسته ای

که جفت جفت

اطرافمان می گشتند و حوا را

با در آوردن ادای خودمان

به خنده می انداختند.

***

ما شاهکاری بودیم سرشته از خاک

که زیبایی مان فرشتگان بلند پرواز بهشت را

به زانو در آورده بود .

پروردگار خودشان نیز

با تبسمی ستایشگرانه بر لب

گاهی آن قدر محو تماشای ما می شدند

که کفر فرشته ها در می آمد

انگار باورشان نمی شد

از آفرینش چند تملق گوی حرفه ای

به ما رسیده باشند

از حق نگذریم فرشتگان هم از زیبایی

بی بهره نبودند،

زیبایی شان امابه طرز غم انگیزی

خام بود و کودکانه .

حوای نازنینم از آنها خوشش نمی آمد

می گفت خبر چینند وُشب و روزمان را

از لابلای تخته سنگ ها

و شاخه ها زیر نظر دارند .

***

از دار و ندار بهشت فقط

دو برگ کوچک انجیرنصیب ما شده بود

برگهایی که هر از گاه گم می شدند

یا حواسمان اگر نبود

باد از کنارمان می ربودشان

بعدها که سر از دنیای شما در آوردیم

در کتاب هایتان خواندیم

یکی از همان فرشتگان خبرچین

خبر بی برگ دیدن ما را

به پروردگار رسانیده بود

حکم اخراجمان از بهشت را نیز

همان فرشته ی عقده ای برایمان آورد

و دور از چشم پروردگار

آنقدر از سرزمین شما بد گفت

که حوای عزیزم را به گریه انداخت

حتا اجازه نداد حوا یک قلمه ی کوچک

از اولین گلی که به او هدیه داده بودم

به یادگار بچیند.

بی خود نبود که پروردگار آنها را

( خشک زاهدان صومعه نشین حظایر قدس )**

خطاب می فرمودند .

***

در دنیای شما رها که شدیم

حرارت مطبوع هماغوشی

در شب های ستاره و سرما

آتش پرستمان کرد

نام ها به ثبت رسیده ی خود رافراموش کردیم

و از آن پس کلمات دلنشین ( عزیزم ) و ( محبوبم )

ورد زبانمان شد .

پس از سالها در بدری

عاقبت در این گوشه ی پرت افتاده

خانه ی کوچک و سر سبزی

با اقساط سی ساله خریدیم

که قطعا به پای بهشت نمی رسد

اما روزهایی که حوا شادمانه

پنجره ها را باز می کند

شباهت دوری به دنج ترین گوشه های بهشت

پیدا می کند .

***

حالا پروردگار حق دارند

دل پر خونی از ما داشته باشند

ما نیز هر وقت به یاد می آوریم

با آن همه فرشته ی یبس

تنها مانده اند

دلمان برایشان می سوزد

اما خودشان اینطور خواستند

و اینطور شد .

حوا می گویداگر در بهشت مانده بودیم

کارمان احتمالابه جاهای باریک می کشید .

ما دیگر به ندرت از آن روزها یاد می کنیم

بهشت باید بی کرشمه های حوا

و خنده های از ته قلبش

جای کسالت آوری شده باشد ،

فقط سالروز آشنایی مان را

جشن که می گیریم

حوا از عریانی نخستین دیدارمان

و نگاه رندانه ی من در حضور پروردگار

دلبرانه یاد می کند

گاهی نیزدر ترافیک بعد از ظهر این خراب شده

راه پس و پیش که ندارد

یا از دست دختران شیطانش

ذله که می شود

فکر سفری فارغبال

به یکی از جزایر بهشتی اقیانوس

ناگهان به سرش می زند

اما هرگز نشنیده ام بگوید

یادش بخیر بهشت .

عباس صفاری

298:و من زمزمه ی باد را در گندم زارها دوست خواهم داشت...

جمعه 21 آبانماه نودوچهار


 از دور سر زرد درختای سرو و دیدم...نمی دونم چرا به نظرم شبیه مزرعه ی گندم اومد.منو برد به چندسال پیش...چهارتا بچه جلو چشمم میان که دارن تو مزرعه ی درو شده ی گندم بازی می کنن...سه تاشون باهم یه.چاله می کنن و روشو با ساقه های شکسته ی گندم می پوشونن،یکیشون میره و نفر چهارم رو با وعده ی دیدن یه چیز خیلی جالب به سمت تله می کشونه،بچه بی خبر از همه جا میاد و پاش تو تله گیر می کنه و شلیک خنده اس که به هوا میره... بچه که بودم عاشق این بودم/بودیم که بریم خونه ی مامانبزرگ!خاله هام دو سه سال با ما اختلاف سنی دارن برای همین همیشه باهم بازی می کردیم و الانم باهم دوستیم بیشتر تا خاله و خواهرزاده!عاشق دیدن اون گلای بنفش موقع بهار بودم که کل زمین پشت خونه ی مامانبزرگ و می پوشوندن...عاشق دیدن ستاره ها که اونجا بیشتر و قشنگ تر از هرجای دیگه،دیده می شدن... درختای سرو زردو دیدم ویادم رفت به دوران بچگی...چه قدر همه چی خنده بود...الان چقدر همه چی جدی شده... بی خیال! سفر...سفر...سفر... اولش افتضاح بود،وسطاش خوب بود،آخرش عالی بود! در کل خوب بود:) عاشق روانشناسی شدم که همراهمون اومده بود و باز این حسرت که چرا من روانشناس نیستم:| و اون پل! پلی که 120 سال پیش ساخته شده و هنوزم پابرجاست و هنوزم استواره و ما امروز حتی تو رنگ کردنش مشکل داریم :| حال و هواش عجیب بود... به هرحال خوشحالم که رفتم:) 


 پ.ن:بالاخره یاد گرفتم عکس سلفی بندازم:-D همه باهم: هیپ هیپ...هورااااا هیپ هیپ...هوراااااا


پ.ن:نخواستم عکس پل و کوچیکتر کنم برای همین لینکشو اینجا میزارم،برین ببینین:

"پل قطور" پلی که ایران رو به ترکیه وصل می.کنه و جزو سه تا پل اول خاورمیانه از لحاظ ارتفاع و طوله!

120 سال پیش توسط یه زن آلمانی ساخته شده...120 سال...برمیگرده به دوره ی رضاشاه قدمتش!تازه میگن وقتی می خواستن پل رو برای اولین بار امتحان کنن،رضاشاه به مهندس ساختش میگه باید همراه خونواده ات بری زیر پل بشینی،تا قطار بیاد رد شه اگه اتفاقی نی افتاد بعد دستمزدتو میدیم!

درواقع موضوع همینه،قدیما از هرکسی که کاری انجام میداد،یه کیفیت مشخص طلب می شد،و درغیر این صورت برخورد می شد با اونی که کم کاری کرده!ولی الان چیزی به اسم کیفیت مهم نیست اصلا!