314

سه شنبه



"شما تصمیم می گیرید"

"شما انتخاب می کنید"

"شمایید که هر قسمت رو تعریف می کنید"

"شمایید که باید بگید هرقسمت چی و چطور باشه "

اینا جمله هایی ان که این روزا سر کلاس معماری کامپیوتر خیلی می شنوم.عجیبه یه جورایی.نه فقط من که فکر کنم برای همه عجیبه.این همه حق انتخاب... اولین باری که استاد به عنوان تکلیف یه سی پی یو داده بود طراحی کنیم و من رفته بودم که بپرسم راه حلی که رفتم درسته یا نه و استاد گفته بود:تو طراحیش می کنی!هرطور می خوای طراحیش کن!

و من چیکار کرده بودم؟

هیچ چی...فقط زل زده بودم به استاد و پرسیده بودم:

من؟انتخاب؟

تا جایی که یادمه هیچ وقت به اون صورت حق انتخاب نداشتم،یا بقیه نمی دادن یا خودم و حالا این همه آزادی عمل یهویی برام قابل درک نیست

بعد الان دارم به این فکر می کنم که واقعا؟یعنی در همین حد بیچاره؟

و همزمان به این فکر می کنم که این طراحا و برنامه نویسا چه باحال باید باشن!و در عین حال چه بیچاره.

استاد میگه:"هر تصمیمی نتیجه ای داره!اگه اینجا نمی تونین به تمام حافظه دسترسی داشته باشین،نتیجه ی تصمیمیه که برای ثابت نگه داشتن آپ کد گرفتین!"

چه باحال! چقد شبیه زندگی... هر تصمیمی که بگیری نتیجه ای داره،هر آزادی ای محدودیتی و هر مرزی سادگی یا پیچیدگی ای که بعدا مشخص میشه...

یعنی برنامه نویسا سر نوشتن هر برنامه یه دور زندگی می کنن.یعنی وقت تصمیمای مهم که میشه باید بیشتر فکر کنن،به سختیا و راحتیایی که باهاش میاد،به محدودیتا و آزادیایی که به دست میاد و از دست میره... برنامه نویسا باید بتونن بهتر زندگی کنن مگه نه؟

و همزمان با اینا فکر می کنم که :opcode! چه باحال! اسم وبلاگ بعدیمو همین میزارم:-D

نظرات 3 + ارسال نظر
دم نوش پنج‌شنبه 26 آذر 1394 ساعت 09:39

یه بار با یه دوستی در مورد انتخاب و دامنه ش صحبت میکردیم، میگفت انتخابی که مبگن حق به ما داده شده مثل ابن میمومه که بگن تو الان بااااید ناهار بخوری حالا بگو.قرمه سبزی میخوری یا قیمه بادمجون!

حرف جالبی زده

دم نوش پنج‌شنبه 26 آذر 1394 ساعت 09:04

معماری بسیار شیرین و بسیار بی کاربرد تو زمونه ی ما!
الان چقد حس کردمحرفه ی باحالی دارم :)
تا حالا اینجوری که تعریف کردی ندیده بودمش، البته اعتراف میکنم که همیشه دوست داشتم کارمو
حتی مثلا الان که از شرکت میخوام بیام بیرون و کارای متفاوت رو شروع کنم

ععععع! برنامه نویسی تو؟
چه باحال
منم عشق برنامه نویسی بودم ولی چون خیلی سخت بود دنبالش نرفتم
البته باید بگم برنامه نویسی اینجا خیلی رو بورس نیست ولی خب بهتر شده دیگه

arash چهارشنبه 25 آذر 1394 ساعت 17:39 http://mnevesht.blogsky.com

واقعا تو درسهاتون سی پی یو طراحی می کنین؟!

اوهوم
معماری کامپیوتره دیگه،معمولا طراحی سی پی یوهای پنتیوم و میپس رو درس میدن،اینا خیلی ساده و قرن بوقی ان ولی پایه ی طراحی سی پی یو های امروزی همینه برای همین اگه این دو درس رو (معماری کامپیوتر و مدار منطقی) کامل یادبگیری می تونی توی بازار طراحی مدارای منطقی کار کنی:)
درسای شیرینی ان ولی سخت.

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.